Communicatie en ons beeld van de wereld

Communicatie.... we gebruiken het de hele dag door. Weet je dat ook de grootste babbelaars onder ons veel meer non-verbale communicatie gebruiken dan wat er daadwerkelijk gezegd wordt met woorden. We gebruiken ongeveer 7% verbale communicatie en de rest laat je lichaam zien.

En is het bekend bij je dat die 7% verbale communicatie ook nog door bepaalde systemen in ons brein anders binnenkomt dan dat er daadwerkelijk gezegd wordt door de ander? 
Ons brein is een ster in onder andere:

* Vervormen
* Generaliseren
* En wissen van stukjes 

Een mooi voorbeeld: Je kent vast het spelletje wel van een aantal mensen op een rij en de 1e krijgt een zin te horen die doorgegeven dient te worden aan de volgende. Zet 10 mensen in die rij en de laatste heeft een andere versie dan de oorspronkelijke. Want wat wil je (liever) horen in plaats van wat er daadwerkelijk gezegd wordt? Kort samengevat er ontstaat een eigen versie die beter past bij je, je creëert je eigen beeld van de wereld......

Dat gebeurde een tijdje geleden ook in de volgende sessie.
Dit meisje vertelde enthousiast over de laatste weken op de basisschool. Het schoolkamp kwam voorbij, het gala en de laatste dag van school.  Vervolgens kreeg ik te horen van je dat een wens waarschijnlijk in vervulling zou gaan. Zo blij was je ermee.

Haar moeder sloot aan in het gesprek dat we hadden. In het gesprek met zijn 3-jes kwam naar voren dat de wens niet zou gaan uitkomen. Kortom een typisch voorbeeld van hoe we een eigen beeld vormen van de wereld en dus een eigen voorstelling maken. Tevens is het ook een voorbeeld van geen duidelijke communicatie doordat de ouders hadden uitgesproken: "We zien nog wel", wat dan weer hoop gaf bij dit meisje.  Een enorme teleurstelling volgde toen dit uitkwam in ons gesprek. De emoties vlogen je om de oren en jouw lijf reageerde volledig mee.
De emoties wisselde elkaar in een sneltreinvaart af. Boosheid, verdriet, teleurstelling en dat allemaal door communicatie die door de één goed was overgebracht, dacht ze, en door de ander verkeerd gehoord is, vervormd beter gezegd waardoor het leek dat het konijn er zou gaan komen. 

Je lijf reageerde zo sterk van in elkaar kruipen alsof je wilde verdwijnen tot de neiging hebben er vandoor te gaan..... naar huis. Tranen waren er genoeg.
Tijd om Soesje erbij te halen om aan de slag te gaan met al die emoties die er waren.

Ook bij Soesje liet je lichaam duidelijk zien dat je er eigenlijk niet wilde zijn. We zijn in gesprek gebleven echter met zo min mogelijk woorden.
Toen ik je vroeg op een gegeven moment: "Wat zou je nu het liefste willen doen?", was je antwoord met Soesje lopen. Geen probleem: hier is haar halster en halstertouw. Ga haar maar halen en lopen in de round-pen.....

Tja.... daar had Soesje geen zin in. Het leek net of ze geen zin had in de boosheid. Je bent daarop alleen rondjes gaan lopen en hebt lopen stampen om zo de boosheid en frustratie uit je lijf te laten.
Na een paar rondjes een nieuwe poging. Het was er nog niet uit aangezien Soesje nog niet in contact wilde met je.  Dit is wat er ook gebeurd als je thuis boos bent, dan wil de ander ook even niet met je in contact komen. 

Daarop ben je papier in stukjes gaan scheuren waar oa het woord boosheid op stond geschreven.
Je snipperde er op los. De frustratie verminderde met de snipper.
De teleurstelling werd kleiner en kleiner en de boosheid verdween in de emmer in kleine stukjes.
Soesje kwam met ieder stukje boze, teleurgestelde en gefrustreerde emotie die in de emmer verdween dichterbij je staan.

Na nog een paar x goed stampen ging je vol goede moed en vertrouwen met het halster naar Soesje toe en Soes voelde dat het nu oké was en liet zich het halster goed aan doen en samen gingen jullie wandelen in de round-pen.

Een mooie afsluiting van de sessie na het voelen van alle heftige emoties.

Communicatie we gebruiken het de hele dag door. 
Heldere communicatie is de uitdaging. Want wat voor jou duidelijk en helder is kan voor de ander onlogisch zijn.

Hoe bereik je nu heldere communicatie? 

Een belangrijke suggestie die ik je mee wil geven om heldere communicatie te hebben is door in verbinding te blijven en vragen te stellen. Door middel van vragen blijven stellen kom je er achter of de ander begrijpt wat je probeert over te brengen. 
Check dus regelmatig of de ander het begrepen heeft en of de persoon nog vragen heeft. 

Een ander punt wat belangrijk is daar dat de grootste communicatie is die we hebben: Check de lichaamstaal van de ander waarmee je in gesprek bent. Want tenslotte is het grootste deel van onze taal non-verbaal wat je lichaam laat zien. Blijf ook hier in vragen stellen om zo helder te krijgen of je de signalen goed oppikt en niet iets aan het invullen bent. Want wat voor jou een gesloten houding lijkt bij de ander kan het voor diegene juist ontspanning betekenen. 

Dat is het mooie van werken met paarden... die werken ook het grootste deel met lichaamstaal en hebben niets met onze taal. Ze reageren puur op wat ze zien en voelen.

Heb je vragen naar aanleiding van dit blog?

Stuur me een berichtje via de website door het invullen van  de contactpagina , stuur me een mailtje: info@robinsflowcoaching.nl of stuur me via facebook  een berichtje. 

Liefs Patricia

Reactie schrijven

Commentaren: 0

 

 

 

 Lid van beroepsvereniging VBAG

 

 

 

 Geregistreerd bij de RBCZ


De sessies vinden enkel op afspraak plaats.   
Voor de mogelijkheden van dagen en tijdstip check onze facebookpagina of neem contact op met ons 

De meeste foto's op deze site zijn gemaakt door  Jeroen Maas Fotografie ,  Peggy Roegiers  &  100% Suus Fotografie